Via Augusta 2016

CadizDe Via Augusta wordt ook wel genoemd de Camino de Cadiz vanwege het feit dat deze in Cadiz begint en loopt naar Sevilla om daar aan te sluiten op de Via de la Plata. Het is een route van 173 km en erg vlak is. Het is eigenlijk een beetje een saaie route. Er wordt vaak langs een spoorlijn of een afwateringskanaal gelopen. Er zijn onderweg geen alberges en men zal dus een beroep moeten doen op hostels en hotels. Deze zijn er wel in voldoende mate. Ik heb deze route in april gelopen en was goed te doen. Kom je later in de tijd dan zal het er erg warm worden met temperaturen tot in de 40 graden. Cadiz, Jerez de la Frontera en Las Cabezas zijn leuke plaatsen die zeker de moeite waard zijn om te bekijken. Het is een leuke aanlooproute voor het begin aan de Via de la Plata!

Zo snel kan het gaan. Zo stap je om 02.40 uur uit bed en om 11.30 uur zit je op een dakterras in Cadiz tussen jongeren met een gitaar die zitten te jammen in het middagzonnetje.

Vanmorgen om 03.15 uur ben ik weggebracht door mijn zoon en afgezet op Schiphol omdat het vliegtuig naar Sevilla om 06.40 uur vertrok. Na een goeie vlucht en een heel vliegtuig vol met garagehouders van Jaguar kwamen we op tijd in Sevilla aan. Vanaf dat moment ging het eigenlijk heel snel; met de bus vanaf het vliegveld naar het treinstation in Sevilla was een ritje van 10 minuten. Vanaf daar kaartje gekocht met de trein naar Cadiz die daarna ook al stond te wachten. Na anderhalf uur in de regen te hebben gereden kwam ik in Cadiz aan en toen lopend naar het hotelletje Casa Caracol. Het is een leuk, hippie-achting hostel met alleen maar jongeren. 's Morgens gratis pannenkoeken als ontbijt en een koelkast met blikbier en zelfbediening, dingen die bij ons niet meer werken :)

Maar zien hoe het gaat.

Vandaag en gisteren in Cadiz rondgelopen. Een mooie stad met veel oudheid en twee kastelen waarvan er een een eindje in de zee ligt en een grote kathedraal. Het schijnt dat Cadiz de oudste stad van Europa is en dat hier in de buurt de slag om Trafalgar heeft plaatsgevonden. Allemaal voor onze tijd. De stad is hier barstensvol met toeristen. Dit zal komen omdat er drie grote passagierschepen in de haven liggen. Een uit Panama en twee uit Amerika. Een hoog gehalte aan korte witte sokjes dus hier op de pleinen.

Vandaag even een wasje gedaan in de hoop dat het nog droogt voor ik hier vertrek. Het is hier erg vochtig en regent af en toe. Een vieze klamme warmte hangt hier als de zon er even door komt, zoals bij ons in Nederland vaak het geval is.Vanmiddag mijn eerste stempel voor de credencial gehaald in de kathedraal en er gelijk maar een bij laten zetten van de hostel waar ik nu ben. Vanavond even naar de amigos de la via augusta om een tweede credencial bij te kopen. Het zou zonde zijn als het stempelboekje straks vol is voordat ik in Santiago ben. En ze zitten hier om de hoek dus het is een kleine moeite.

Morgenochtend is het de bedoeling dat ik opsta zo gauw ik wakker wordt en dan gelijk vertrek. 5 Minuten verderop is de aanleghaven van de veerdienst naar El Puerto de Santa Maria. Vanaf daar loop ik naar Jerez de la Frontera. Doordat ik het veer neem scheelt mij dat een dag die ik nu kan gebruiken om in Jerez rond te kijken.

Het is morgen maar 15km dus heb onderweg alle tijd!

Eindelijk is het dan zo ver. Was het hostel in Cadiz ook wel een beetje beu. Net even allemaal te jong en te springerig daar, maar goed voor een er twee dagen is het prima daar te slapen. Gisteravond, dinsdagavond van 1900 tot 2030 was het Buro van de "amigos de via de Augusta" geopend. Omdat het om de hoek was ben ik maar even aangegaan en heb er 2 credencials gekocht voor deze of mogelijk een volgende camino. Er zat een man en een vrouw en de.man had 12 jaar in Duitsland gewoond en sprak gelukkig goed Duits. Na een kop koffie een goed gesprek wilde ik weer opstappen maar moest nog wel even een formulier met m'n huisgegevens invullen. Het kwam te vaak voor dat er pelgrims in het ziekenhuis terecht kwamen en dat men niet wist wie het waren of waar ze vandaan kwamen. Of dit helpt? Zou het niet weten maar ze zijn vol goede bedoelingen :)

Vanmorgen op weg gegaan naar Jerez. De bedoeling was dat ik met de veerpont zou gaan maar om onduidelijke redenen ging deze niet. De zee was te ruw. Vreemd want het water in de baai zag er zo strak als een spiegel uit. Maar ok, er stond een bus die we konden nemen en met 3 passagiers vertrok deze richting Puerta de Santa Maria. Mooie rit en 25 min later waren we in de motregen aangekomen aan de andere kant. Uitstappen en een plek om te ontbijten zoeken. 5 Minuten later begon het te regenen als een gek en toen was het al makkelijk om de eerste de beste bar in te lopen voor een café con leche en een tostada con mermelada. Lekker hoor. De bui maar afgewacht en na een dik half uur weet op pad met de regenjas aan. Dat duurde niet lang; een half uur later was ik helemaal doorweekt. Nee niet door de regen maar door de zon die inmiddels doorgebroken was. Toch maar even wat kleding aangepast en weer gauw op pad.

De weg leidt het grootste gedeelte langs of in de buurt van de snelweg naar Jerez. Niet erg aantrekkelijk maar wel een aardige route om even aan het terrein en het weer tecwennen.  In Jerez aangekomen mijn stokbroodje met tonijn op een bankje bij de Mezquita del Alcázar opgegeten. Gelijk al een Duits stel bij me aan het bankje. Met volop vragen of ik een pelgrimsroute liep, hoe het ging, hoever nog, enz.  Van hem was het eenpersoons om vanaf München naar Santiago te lopen maar had er geen tijd voor. Tsja :) .......

in hotel Nuevo Centro aangekomen bleek dat het tegen het centrum aan te liggen en met een mooie kamer met douche. Prima slapen dus vannacht.

Nu dan eindelijk op pad. Ik had het wel gezien de laatste dagen en wilde eindelijk eens aan de wandel. De eerste 16km naar Jerez reken ik maar niet mee maar nu dan toch 4 dagen een afstand van rond de 25 a 30 km lopen. Gisteravond al afgerekend in het hotelletje en vanmorgen rond half 9 op pad om eerst maar even te ontbijten. Dat gebeurt hier veel buiten de deur in bars. Heerlijk, een geroosterd stokbrood, pan tostada, met boter en jam met een grote café con leche erbij, koffie met melk en schrik niet voor €2,40. Thuis drink ik altijd zwart maar in Spanje con leche en dan soms ook nog met suiker. Heerlijk. Op pad, eerst Jerez uit. Ik ben blij dat ik m'n Gpsmap bij me heb want ondanks dat werd verteld dat alles goed aangegeven is blijkt het in de praktijk anders. Vaak staan in de zijweg die je in moet slaan de pijlen pas dus erg lastig te vinden. In Jerez eerst de avenida de Andalusia afgelopen en das een hele lange :). Hierna het grootste gedeelte van de dag langs het spoor en de snelweg gelopen. Wat wel grappig is dat de snelweg dezelfde is waar wij afgelopen vakantie over zijn gekomen. Ook nu maar even voor een kop koffie gestopt bij het benzinestation waar we toen hebben getankt. Overigens is het stuk hiervoor heel bedroevend. Veel industrie en leegstaande fabrieken, huizen en bv kassen. Ook hier is de economie niet zo florerend als het zou moeten zijn zo te zien.

Een aardig eind verderop, voorbij het vliegveld van Jerez, komen de wijnvelden al in beeld. Prachtige wijnvelden met grote boerderijen er bij. Mooi om te zien. Ze hebben hier een vreemde maar handige manier om de jonge aanplant in de wijnvelden af te zetten. Rondom het hele wijnvelden, en das heul ver, staat kippengaas. In Nederland zou dit aan paaltjes vastgespijkerd worden maar hier houden ze het gaas omhoog door er twee bamboe stokjes tegenaan te zetten waartussen het gaas zit, handig! Ook de route naar El Cuervo is goed aangegeven dus hier is het moeilijk verkeerd te lopen. Ondanks dat ik me al een paar keer goed heb ingesmeerd, moest van mijn vrouw, begin ik toch al aardig rood te worden. Morgen zal dat anders zijn want er is regen voorspeld. In El Cuevo aangekomen naar Hostal Santa Ana gegaan en daar voor €15 een kamer genomen. Stond goed aangeschreven maar denk wel dat ik oordoppen nodig heb :) Wasje gedaan en straks maar even rondje door het dorp maken. Adios.

Slecht geslapen vannacht. Veel vrachtverkeer voor het hotel langs vannacht en iemand die de hele nacht door lag te hoesten. Erg gehorig dus. Bijtijds opgestaan en om kwart over acht al aan de koffie en geroosterd brood met jam aan de bar met de tv aan. Heel gewoon hier :) Hierna maar gelijk op pad gegaan. Het was vandaag een mooie landelijke route. In het begin tussen grote velden met een soort volkstuinen en daarna uitgestrekte velden met tuinbonen, aardappels en graan. Veel paarden in de wei hier. Wat je hier veel langs de weg in parkjes ziet zijn toestellen om te joggen waarschijnlijk voor ouderen, apart! De afgelopen dagen is er veel regen gevallen die niet de grond in is gezakt. Hierdoor zijn er veel grote plassen op de paden wat het een blubberboel maakt! Grappig om te zien is dat hier geen hekwerk als omheining geplaatst wordt maar er worden cacteeën op de afscheidingen geplaatst, mooi gezicht. De route vandaag is grotendeels over zandpaden en goed aangegeven. Ik moet wel zeggen dat de camino Frances een stuk mooier was. Niet alleen de ligging van de paden maar ook de troep langs de weg en paden. Ongelofelijk wat hier allemaal in de berm wordt gegooid. En dan maken ze zich bij ons druk als de afvalbak te vol zit. Hier worden hele vrachtwagens naast de weg gestort. Wel vervelend was vandaag dat je een kilometer of 5 langs een kanaal liep met wind tegen en juist op dat moment ook nog regen. Schoot niet zo erg op. Las Cabezas is een aardig dorpje waar juist dit weekend een feestweekend is. Iets historisch. Veel mensen in historische kleding, wel aardig om te zien. Toen het met bakken uit de lucht kwam vallen was het maar weer tijd om naar m'n hostel te gaan. Hostel Los Cabezas, mooie kamers met douche en erg schoon. Hasta Luego.

Het was afzien vandaag. Omdat het de hele nacht veel heeft geregend waren de zandpaden ineens geen zand meer maar klei. Van die klei die na 10 meter onder de schoen blijft hangen en alsmaar meer wordt. De eerste 6km het gevoel gehad met 2kg meer aan de benen te lopen. Er af halen had geen zin want na 3 passen zat het er weer aan, doorlopen dus maar. De route was vandaag weinig bijzonders, eigenlijk erg vervelend. De helft van de route ging links van de spoorbaan en de andere helft ging recht ervan. Fantasieloze, hersendoodmakende, afstompende route waarop ik welgeteld 4 fietsers, een herder met hond en plm 50 geiten ben tegengekomen. Wat was ik blij dat ik in de verte, met nog een anderhalfuur te lopen, Utrera zag liggen. Daar aangekomen bleek het een heel leuk dorpje te zijn, het was zondag dus iedereen op straat en alles op het terras. Mooi om te zien dat je in deze regio nog steeds Moorse invloeden ziet. Dit is niet alleen bij de kerktorens te zien maar ook bv in de portieken van de woningen waar nog steeds oude bogen en tegelwerk uit die tijd aanwezig is. Zo, nu eerst maar een bed zien te vinden. Er worden twee adressen aangegeven om te overnachten een hostel en een hotel. Het eerste was een ramp, een bouwval en ben ik maar snel doorgelopen. Het tweede was een hotel, Vera Cruz. Ik wist dat het duur was maar had geen zin meer om een stap verder te zetten. Wat een heerlijk hotel, mooie kamer, mooie douche, vriendelijk personeel en inclusief ontbijt vanaf 0700 uur. Mag ook wel voor €52. Vanavond maar eens wat lekkers te eten zoeken. Buen provecho!