Airbornepad 2015

Route AirbornepadIk had al vaker wat gehoord en gelezen over het Airbornepad wat van Lommel in België naar de John Frostbrug in Arnhem zou lopen. Het is een wandelpad van 220 km dat op papier gezet is door de OLAT uit Sint Oedenrode en de wandelaar leidt over de weg die de geallieerden in 1944 zijn gegaan tijdens de operatie Market Garden, t.w. het XXXe Britse Legerkorps (in/vanaf Lommel) en de Amerikaanse 101 Airborne Divisie die op de heide bij Son waren geland. De OLAT geeft op haar webpagina een mooie uiteenzetting over het militaire deel van de route en wie dat graag wil lezen kan daarvoor terecht op die site - klik hier.

Route boekje OLATOmdat ik deze tocht wel wilde gaan lopen heb ik bij de OLAT het boekje besteld. Nadat dit binnen 3 dagen per post werd bezorgd ben ik een slaapplaats gaan zoeken op de route. Ik ben lid van "Vrienden op de fiets" waardoor ik in de gelegenheid ben om goedkoop onderweg te overnachten en ook nog een ontbijt te krijgen voordat je weer opstapt. Ik ben op 7 augustus 2015 begonnen met lopen op deze route en dat valt nog in de vakantietijd. Zorg dus als je ook zoiets wil gaan doen dat je ruimschoots vóór de vertrekdatum de overnachtingsadressen geregeld hebt. Ik wilde in eerste instantie in Bergeijk overnachten omdat dat wel een redelijke afstand was. Nadat ik alle 5 adressen had afgebeld bleek er niets vrij te zijn daar. Ik ben daarna uitgeweken naar de Stayokay in Valkenswaard wat ook op de route ligt maar dan een stukje verder. Normaal gesproken zou dit niet zo'n probleem zijn maar bij 28 graden wordt dat een ander verhaal.

Maar goed, rugzakje gepakt en aan de wandel gegaan. Een prachtige route en zeker aan te bevelen als je van wandelen houdt!!

Van deze route heb ik gpx bestanden aangemaakt en zijn per kaart opgenomen maar er is ook een gpx bestand voor de hele route. Elke kaart heeft een hoofdstuk in het boekje. De gpx bestanden zijn te downloaden vanaf deze site onder het tabblad "Gpx".

Verder lezen voor de routebeschrijving? Ga hierheen

's Morgens vroeg om 06.16 uur de trein genomen naar Arnhem om daar over te stappen naar Den Bosch en Eindhoven. In Eindhoven aangekomen de bus genomen naar Luyksgestel. Dit is een aardige trip en duurt bijna een uur maar genoeg te zien onderweg. Eenmaal in Luyksgestel aangekomen is het wachten op het buurtbusje naar Lommel. Dit is een kort ritje van een kwartiertje en je zit zo in Lommel. In Lommel een klein stukje lopen naar de St.Pietersbandenkerk waar ik om 09.30 uur aankwam. Dik 3 uur reizen dus voor de eerste dag.Lommel

Tegenover de kerk is een cafeetje wat al vroeg open is en een lekkere kop koffie gedronken kan worden. Café de Brugwachter kennen ze hier niet en in dit café konden ze geen stempel zetten want die hadden ze niet. Na de kop koffie een rondje gemaakt om de kerk en dan loop je al gauw tegen het monument aan wat de slachtoffers uit beide wereldoorlogen herdenkt.

Om 10 uur dus maar aan de wandel en op naar de grens. Het belooft een hete dag te worden met een voorspelling van 28 graden. Na wat straten door het centrum loop ik al gauw in het groen richting het kanaal. Tegen de oever van het kanaal staat nog een bunker die herinnert aan de oorlog. Een eind verderop Joe's Bridge over. Aan de overkant zou het monument van J.O.E. Vandeleur staan. Alles afgezocht maar niet gevonden. Ik denk dat het in de revisie is. Het bloemperkje wat op de foto van het boekje staat is er nog wel maar het monument nu even niet!

Bij dit monument is het einde van kaart 1, afstand 8,6 km.
Gpx bestand van deze route hier

Bunker LommelJoe's Bridge

Hierna gaat het verder richting grens. Langs hoge populieren die vroeger gebruikt werden in de luciferindustrie naar de drukke weg die naar de grens gaat. Vlak voor of op de grens staat het munument ter ere van de verkenners die het voorbereidende werk voor Market Garden hadden gedaan. Ook de Prinses Irenebrigade wordt hier genoemd als onderdeel van de verkenningsmissie en het eerste Nederlandse onderdeel wat Nederland weer binnenreed.

De route gaat hier de grens over en verder richting de Maaij, een aantal oude visvijvers in een mooi stukje natuur. Het is wel jammer dat er een heel lage waterstand is want een aantal van deze vijvers staan droog met hier en daar een uitgedroogde vis op de gebarsten klei.de Maaij

Even na deze vijvers is het einde van kaart 2, afstand 7,2 km.
Gpx bestand van deze route hier.

Het begint onderhand al aardig warm te worden en er is een hoge luchtvochtigheid waardoor het heel broeierig aanvoelt. Ik ben blij dat ik genoeg water in mn rugzak bij me heb want er is weinig bewoning hier in de buurt. Bospaden door dit natuurgebied, paden langs maisvelden en lange zandpaden in de volle zon, erg warm maar wel een mooie omgeving. Wat mij wel opvalt is dat de hele route uit het boekje en de aanvullingen van de website van de OLAT erg goed te volgen zijn. Het staat allemaal erg goed beschreven.

Ondertussen bij KleinBorkel aangekomen en dit is het einde van kaart 3, afstand 6 km.
Gpx bestand van deze route hier.

Een kwartier verderop koffie en een stempel bij pannenkoekenhuis Suykerbuik maar voordat ik hier ga rusten nog bij het munument gekeken ter herdenking van de Britse verkenningseenheid die tot hier was doorgedrongen op 11 september 1944. Eindelijk uitrusten in de schaduw met een kop koffie en een broodje en gelijk maar 2 liter water in de rugzak bijgevuld. Heerlijk, even zitten. Na 20 minuten toch maar weer verder, jammer want ik zit hier prima. Even verderop aan de voorrangsweg ligt een oorlogskerkhof waar 222 Britse militairen liggen begraven. Keurig netjes bijgehouden kerkhof!
Hierna het bos weer in over paden waar aan je kan zien dat het weinig belopen is. Ik vraag mijzelf af hoeveel mensen deze route lopen. Zal niet erg veel zijn. Na het bos komt de heide en loop het natuurreservaat de Malpie op. Een vreemde naam maar wel een heel mooi stukje natuur waar je hier doorheen loopt. Veel verschillende vogels en planten hier rondom een mooi watergebied. Het fietspad hierna kronkelt verder naar de Venbergse Watermolen. Op dit fietspad af en toe weg moeten duiken omdat ik veel groepen met oudere fietsers tegenkom die niet bedacht zijn op wandelaars, even uitkijken dus. Aan het einde van het pad kom je aan bij de Genneper watermolen wat ook een prima plek is om even uit te rusten. Het was er erg druk en weinig vrije plaatsen op deze vrijdag.

Hier is het einde van kaart 4, afstand 6,8 km.

De Malpie

Meer MalpieVenbergse watermolen

Verder op weg naar de Stayokay in Valkenswaard. Ik kom steeds meer in de bewoonde wereld en kom in Dommelen al naast de Dommel te lopen die ik later in Eindhoven nog wel vaker zal zien. Vanaf Dommelen loop ik naar Valkenswaard waar ik langs twee woonwijken loop om vervolgens weer het bos in te gaan. Ik begin er onderhand wel naar te snakken om te stoppen. De afstand van vandaag is niet zo'n probleem maar wel in deze warmte die het uitputtend maakt. Verder langs de scouting in het bos richting het zwembad kom ik bij de ingang van de Stayokay. Eindelijk!

Een prima slaapgelegenheid hier. Mooie ligging en vriendelijke mensen. Ik had het geluk dat ik alleen op een 6 persoons kamer lag wat natuurlijk wel fijn is. Verder was het er redelijk druk - er waren twee voetbalteams die hier ook sliepen maar verder geen wandelaars. Eerst even lekker gedouched waarna ik gelijk aan kon schuiven bij de avondmaaltijd en na een smakelijke hap lekker aan de koffie. Bijtijds naar bed want morgen weer een dag!

Hier is het einde van kaart 5, afstand 5,4 km.
Gpx bestand van deze route hier.

Afgelopen nacht prima geslapen ondanks de warmte. Na een goeie douche lekker ontbeten en daarna buiten op het terras maar gelijk een kop koffie erachteraan gedaan. Tijd om de rugzak weer in te pakken, kamer op te ruimen en de sleutels in te leveren. Overigens is dit geen Stayokay meer maar hebben ze een doorstart gemaakt en heten nu "Harba Lorifa". Overwoekerd pad

Rond half 10 weer op pad en het bos in gegaan op de route. Omdat het hier in het bos smalle paadjes zijn zal ik ergens verkeerd zijn gelopen want op een gegeven moment stond ik weer voor de herberg. Nu dan maar het goeie pad in en op weg naar Waalre. Daar aangekomen bleek het café de Wolderse Wever nog gesloten te zijn, gaat op zaterdag pas om 13.00 uur open. Omdat ik 2 uur wachten voor een stempel een beetje te lang vond ben ik maar verdergegaan. Even verderop is het Willibrorduskerkje, een mooi gerestaureerd kerkje wat de moeite waard is om even omheen te lopen. Verder op pad richting woonwijk en daarna weer het platteland op. Ter hoogte van een hoogspanningsmast zou ik rechts af moeten. Ik ben er twee keer langs gelopen zonder te zien dat ik een geheel overgroeid paadje in moest. Met de gps in de hand bleek dit toch het goeie pad te zijn. Hele mooie natuur hier.

Een eind verderop ineens een hele grote plas, de Meeris, waar veel sportvissers lang de kant zaten. Waarschijnlijk een wedstrijd. Aan de andere kant van deze plas is het einde van deze kaart nummer 6. Afstand 7,6 km.

de Meeris Tongelreep

Het geluid van de snelweg komt steeds dichterbij en later loop ik er een stukje langs aan de zuidkant. Een eind verderop onder de A2 door en weer een stukje met de snelweg mee maar nu aan de andere kant. Een eind verderop ligt de campus van de universiteit van Eindhoven.  Bij de Tongelreep gaat het pad weer noordelijk. Alweer zo'n mooi watertje, de Tongelreep, nooit van gehoord maar heel mooi. Deze beek volg ik bijna tot aan de Genneper watermolen. Genneper watermolen; echt zo'n naam waarvan je denkt "daar ga ik eens even een lekker kopje koffie drinken". Maar nee vergeet het maar, een zak meel hebben ze nog wel maar verder niets te krijgen.

Genneper watermolen

Einde van kaart 7, afstand 5,4 km.
Gpx bestand van deze kaart hier.

Een eind verderop kom ik langs de Dommel te lopen en ben dan al in Eindhoven. Ik had me er op voorbereid dat ik een heel stuk door het centrum zou moeten en weer een hoop mensen en verkeer tegen zou komen. Nu is dat in een stad niet onvermijdelijk maar heb me er wel over verbaasd hoe mooi deze route de groenste plekken door de stad kiest. Op een gegeven moment kom je langs de universiteit, gemeentehuis en verderop het station en (op de volgende kaart) nog een heel groot universiteitsterrein waarbij je wel over de straat en tussen de huizen door moet maar voor de rest loop je langs de Dommel, onder de bomen door en veelal in het groen.  Daar waar het fietspad door het tunneltje onder het spoor bij het station wegduikt is het

einde van kaart 8, afstand 3,2 km.

Dommel Eindhoven

Monument Eindhoven Universiteit

Onder het poortje door kom je bij de Technische universiteit. Groot gebouw met vijver ervoor met 88 zwarte eieren met een zonnepaneel. Kom er maar eens op! Nou heb ik het eens opgezocht in Wikipedia maar in het midden zit een man. Dit beeld zweeft overdag een 3 meter boven het water om 's avonds onder water te verdwijnen. Een heel eind loop je hier langs de campus van de universiteit en natuurlijk de Dommel. Aan het einde steek je bij een groot kruispunt de grote weg over en laat je de drukte weer achter je. Links lang de Ijzeren man en langs de Karpendonksche plas noordelijk. Weer een eind langs de Dommel tot je aankomt bij Eckartdal. Eckartdal is een woongemeenschap voor verstandelijk gehandicapten met op dit terrein de kasteelhoeve Eckartdal. Hier is een mooie gelegenheid even een kopje koffie of een fris te nemen en even de benen uit te rusten. Na een half uurtje heb ik vanaf hier een bushalte gezocht om terug te keren naar huis. De bus zou pas over 35 minuten komen en het station was 2,9 km volgens mijn gps. Ik ben dus maar gaan lopen en was met een half uurtje op het station. Het einde van twee prachtige dagen. Hoop dat ik al snel met de volgende twee kan beginnen.

Einde van kaart 9, afstand 4,6 km

blubber

Het was droog toen ik vanmorgen naar Eckartdal terugging. Met de trein naar Eindhoven en daarna met bus 22 naar de halte die gelijk naast de instelling is. Eerst even een kop koffie gedronken in de kantine "de Herberg" die 's morgens al om 9 uur open is, zo kom je er niet veel tegen! Op pad. De instelling afgelopen en gelijk weer de Dommel opgezocht. Het regende dan wel niet maar er was onderhand al zoveel regen gevallen dat ik beter de rubber laarzen aan had kunnen doen. Een groot blubberpad, maar wel een prachtig blubberpad!! Ter hoogte van de Kosmoslaan even een uitje naar de Airbornelaan gemaakt om het Airborne monument te bezoeken. Makkelijk te vinden en de moeite waard! Een eind verderop neem ik afscheid van de Dommel en loop over een teerweg langs mooie boerderijen richting Sonse brug!

Einde van kaart 10, afstand 7,5 km.

Paaltje

Dampend beekje

Vanaf de Sonse brug het dorp ingelopen naar de tweede brug daar. Aan de rechterkant is een Jumbo en omdat de maag begint te rommelen maar even een pak Sultana's gehaald, ligt toch op de route! Verderop, bij de tweede brug links af en weer het terrein van een zorginstelling op. Hierna nog een tijdje tussen de huizen gelopen waarna ik het bos weer in duik. Het was zo mistig dat je de vliegtuigen, die daar laag overkomen, alleen kon horen maar niet kon zien - vreemde gewaarwording. Verderop in het bos begon het steeds vreemder te ruiken. Eerst dacht ik dat het de kerosine van de vliegtuigen was maar toen ik verderop een destructiebedrijf in het bos zag liggen begreep ik waar de lucht vandaan kwam.

Parachutist Son

Bevrijdende vleugels

Bijna aan het einde van het bos het restaurant Joe Mann, een restaurant vernoemd naar een Amerikaanse militair die het leven van zes collega's heeft gered door zelf op een handgranaat te gaan liggen. Ondanks deze ellende toch maar even tijd gemaakt voor een uitsmijter ham-kaas!Kwartiertje verderop, aan de overkant van de drukke weg het museum Bevrijdende Vleugels.

Einde van kaart 11, afstand 6,8 km.
Gpx bestand van deze kaart hier.

Vanaf Bevrijdende Vleugels bij Son en Breugel door het bos naar Paulushoef. Dit is een oude boerderij waarachter in de oorlog een tijdelijk vliegveld was gebouwd door de Amerikanen. Vóór de boerderij staat ook een monument in de vorm van een parachute. Je loopt hier links over het erf van deze boerderij naar achteren. Ik zag dat in de schuur van deze boerderij een soort museumpje was ingericht. Het was niet helemaal goed te zien omdat de roldeur maar half openstond en er was niemand te zien. Om nou op het erf van een ander de schuur in te lopen om te kijken ging me te ver. Achter op het erf ligt een plank over een sloot en route gaat hierover langs het maisveld naar achteren. De route ben ik hier een beetje kwijtgeraakt en vervolgens maar naar de parachutes gelopen die her en der in de akkers staan. Uiteindelijk was dit blijkbaar ook de bedoeling want ineens stond ik, met veel klei aan de schoenen, op de airborneweg weer op de route. Als ik nu het boekje er nog een keer op na sla zie ik dat er iets niet klopt met de plank die over de sloot ligt. Hoe deze ook ligt je moet hier de doorgaande weg, waar je vanaf kwam en waaraan de Paulushoef ligt, in de rug houden. Af en toe een paar keer links en rechts afslaan maar die weg achter je houden. Noord lopen dus! Volg de parachutes maar die je her en der ziet staan dan kom je vanzelf op de Airborneweg waarop je dan linksaf slaat. Je bent/komt dan vanzelf weer op de route! Een mooi stuk gelopen dwars door het akkerland! De rest van deze kaart loopt over klinkers of zand dus dat liep weer wat prettiger.

Einde van kaart 12, afstand 8,5 km.

Monument voor Paulushoef          Parachutes zoald die op de akker staan

Doorgelopen tot in Sint-Oedenrode om een bushalte te zoeken om naar huis te gaan en een plek te zoeken die morgen al om 0900 uur open is voor een kop koffie. Het stempelpunt "de Beurs" hier is pas 's morgens om 11.00 uur open dus geen optie voor me. De stempel is kapot dus de eigenaresse was zo vriendelijk om de naam, een paraaf en de datum op mijn stempelkaart te vermelden. Verder gezocht en tegenover dit hotel zit Brownies en Downies wat 's morgens al om 0900 uur open gaat (zondags gesloten). Ik zal het morgen wel zien. Eerst maar weer met bus/trein/bus naar huis!

Zoekplaatje

Weg op platteland

Volgende ochtend weer vroeg op pad. Dat is wel een nadeel van zo'n tocht dat je elke ochtend zo ver moet reizen. Vanmorgen om 0650 uur in de trein gestapt en om 09.15 in St-Oedenrode uit de bus gestapt. Gelukkig kon ik bij Brownies&Downies een lekkere kop koffie krijgen voordat ik op pad ging. In het centrum loopt de route hier over het kerkhof waar een vreemde betonnen heuvel gebouwd is. Ik ben niet religieus dus eea komt mij heel vreemd voor. Verderop in een park nog een Airbornemonument en dan het dorp uit en platteland op. Het einde van deze route ligt naast een hele grote afval-berg wat een beetje op een maanlandschap lijkt.

Einde van kaart 13, afstand 7,3 km.

Monument St. Oedenrode          Kerkhof St-Oedenrode

Naar Veghel door Eerde gelopen. Vóórdat je in Eerde komt moet je eerst een stuk bos door de Eerdse Bergen. Het is af en toe best lastig om de bewegwijzering te ontdekken. Op sommige plaatsen is het heel goed te volgen maar er zijn ook een aantal plekken waar je heel goed moet zoeken om een teken te vinden. Hier ben ik dus foutgelopen omdat ik waarschijnlijk een paar streepjes heb gemist! Toch fijn als je dan een gps apparaat bij je hebt!
In Eerde aangekomen blijkt de molen weer een kap te hebben. Voor de molen staat een mooi herdenkings monument en aan de molen hangen de namen van de soldaten die hier gesneuveld zijn. Verderop het dorp weer uit en langs een oude en niet meer gebruikte spoorlijn naar Veghel. Aan het ende van de spoorlijn een rondje industrieterrein (omleidingsroute) en op de brug is het einde van deze kaart.

Einde van kaart 14, afstand 4,9 km.

molen met kap               Monument Eerde     Spoorlijn

Veghel loop je binnen door een gebied met industrie en hier is weinig moois aan te zien. Het kan ook niet allemaal mooi en prachrig zijn he! De rest van deze kaart loop je ook grotendeels door de bebouwing. Een lichtpuntje is een kop koffie op de markt bij cafe Marktzicht daarna gauw deze stad uit!

Einde van kaart 15, afstand 5,8 km.
Gpx bestand van deze kaart hier.

Door naar Mariaheide. Ook over deze kaart valt weinig te vertellen. Een dorp wat mij weinig aanspreekt en de route erheen en erdoor is ook niet geweldig. Na dit dorp kom je op een (spoor)dijkje waar eens een Duitse? trein heeft gereden. Deze dijk loop je helemaal af en er liggen een paar mooie natuurgebieden aan.

Einde van kaart 16, afstand 5 km.

Gelijk hierna loop je Uden binnen. Door het centrum is de route goed te vinden. Gelijk na het centrum ligt midden tussen de woningen een geallieerd kerkhof met ongeveer 100 militairen van allerlei nationaliteiten. Na het kerkhof loop ik nog een eind tussen de woningen door om vervolgens aan de Bronkhorstsingel te komen waar een bushalte is voor de bus richting Nijmegen. Na 4,5 km in Uden vond ik het hier wel welletjes en ben in de bus naar huis gestapt. Volgende keer vanaf hier weer verder!

Tussenstop van kaart 17, afstand 4,3 km.